Державно-приватне партнерство: досвід України та інших країн
Державно-приватне партнерство (Public-Private Partnerships) – форма співпраці держави або територіальних громад з бізнесом, що полягає в об'єднанні ресурсів та зусиль з метою взаємовигідної реалізації спільних проєктів, які потребують значних капіталовкладень. Перед усім, це проєкти у сферах транспорту, інфраструктури, енергетики, освіти, медицини, охорони культурної спадщини тощо.

ДПП дозволяє залучати приватні інвестиції у найбільш проблемні галузі економіки держави, для розвитку та модернізації яких або не достатньо, або ж взагалі не виділено бюджетних коштів. За допомогою ДПП держава з мінімальними втратами може вирішити значну частину проблем, відповідальність за які покладається саме на органи державної влади чи місцевого самоврядування. В умовах дефіциту бюджетних коштів така перспектива виглядає доволі привабливо, оскільки витрати державного партнера в основному пов'язані з підготовкою до реалізації проєкту ДПП та проведенням конкурсу на визначення приватного партнера. Витрати на безпосередню реалізацію проєкту покладаються на приватного партнера.

Таким чином, основною метою ДПП для державного партнера є залучення приватних інвестицій. Однак, для того, щоб приватний партнер був зацікавлений вкладати свої кошти, необхідно запропонувати йому вигідні умови співпраці, в тому числі коректний розподіл ризиків. Крім того, проєкт має бути перспективним з точки зору швидкої окупності та отримання прибутку від його реалізації.

Про ефективність механізму ДПП свідчить досвід багатьох країн. Так, за інформацією Міністерства інфраструктури України тільки у 2014 році в Європі у проєкти ДПП було залучено 18,7 млрд євро. В Україні ж використання ДПП для реалізації масштабних інвестиційних проєктів лише набирає обертів.

ДПП в Україні

Успішні проєкти

На сьогодні одним із найбільш значних проєктів ДПП в Україні є концесія Херсонського морського торговельного порту. За результатами проведеного конкурсу 26.06.2020 укладено концесійний договір з ТОВ «Рисоіл-Херсон», строк дії якого складає 30 років. Компанії надано виключне право створювати, будувати і управляти Херсонським морським торговельним портом з метою його модернізації та подальшого розвитку.

Згідно з інформацією, розміщеною на Урядовому порталі, ТОВ «Рисоіл-Херсон» як концесіонер бере на себе зобов'язання:

  • щорічно сплачувати концесійний платіж у розмірі щонайменше 12 млн грн з урахуванням індексації та 7% від чистого доходу;
  • протягом перших 3,5 років з дати закінчення перехідного періоду інвестувати в об'єкт концесії щонайменше 216 млн грн, а протягом перших 10 років – додатково щонайменше 62 млн грн;
  • здійснити внесок у розвиток місцевої інфраструктури щонайменше 18 млн грн, у тому числі, забезпечити співфінансування капремонту дорожнього покриття вулиць на шляху до порту та нового майданчика для стоянки вантажівок за межами міста;
Трохи згодом, у серпні 2020 року було передано в концесію ще один морський порт – «Ольвія». Відповідно до договору, компанія-концесіонер – провідний світовий оператор «QTERMINALS W.L.L.» – повинна інвестувати у розвиток порту близько 3,4 млрд грн. Крім цього, не менше 80 млн грн має бути вкладено в місцеву інфраструктуру. Період концесії – 35 років.

Крім того, обидва концесіонери зобов'язуються не звільняти працівників портів, забезпечити їх переведення на нові робочі місця та підвищення заробітних плат.

Серед інших успішних проєктів ДПП в Україні також можна виділити:

Проєкт біопаливного опалення у місті Малин, для реалізації якого у 2014 між Малинською міською радою і ТОВ «Енергія тепла» укладено договір про спільну діяльність строком дії на 15 років.

Договором передбачалося, що приватний партнер повинен провести модернізацію однієї з котелень міста, встановити котли, що працюють на альтернативному паливі, продавати місту теплову енергію зі знижкою не менше десяти відсотків.

Проєкт з виробництва теплової енергії в місті Остер, метою якого була реконструкція окремих складових цілісного майнового комплексу системи теплопостачання, будівництво теплотраси, оптимізація теплових мереж та надання якісних послуг з виробництва теплової енергії та постачання теплової енергії.

Формою ДПП в даному випадку стало укладення у 2015 році договору про спільну діяльність між Остерською міською радою і корпорацією «Укратомприлад». Строк дії договору – 25 років.

Поточні та перспективні плани

У 2019 році для розвитку ДПП в Україні створено окрему державну організацію, що перебуває під управлінням Мінекономіки, – Агенцію з питань підтримки державно-приватного партнерства. Основною функцією Агенції ДПП є здійснення заходів для реалізації в Україні якісних та інвестиційно-привабливих проєктів ДПП у різних сферах економіки.

На сайті Агенції розміщено інформацію про всі актуальні проєкти ДПП. Зокрема, станом на ІІІ квартал 2021 року на етапі підготовки концептуальної записки перебувають такі проєкти:

- Концесія міжнародного аеропорту «Херсон» (планований обсяг інвестицій – понад
68,6 млн Євро);

- Концесія міжнародного аеропорту «Рівне» (планований обсяг інвестицій – понад
55,7 млн Євро);

- Концесія пасажирського терміналу міжнародного аеропорту «Вінниця» (планований обсяг інвестицій – понад 14 млн Євро);

- Концесія залізничної станції у м. Львів;

- Концесія І та контейнерного терміналу у Чорноморську (планований обсяг інвестицій – понад 100 млн доларів США);

- Концесія міжнародного аеропорту «Чернівці» (планований обсяг інвестицій – понад
56,9 млн Євро).

Серед іншого, на етапі підготовки техніко-економічного обґрунтування знаходяться:

- проєкт, що передбачає передання в концесію залізнично-паромної переправи у Чорноморську, загальний обсяг капіталовкладень якого становить понад 10 млн доларів США;

- проєкт «Будівництво підземного багаторівневого майданчика для паркування у м. Львові» із загальним обсягом капіталовкладень понад 10 млн доларів США.

Крім того, також планується реалізація:

- пілотного проєкту концесії залізничних вокзалів у місті Харків, Дніпро, Вінниця, Хмельницький, Миколаїв, Чоп та Київ;

- 6 пілотних проєктів програми ДПП у дорожній галузі, згідно з яким має відбутися реконструкція доріг загальною протяжністю 1400 км.

- проєкту ДПП у сфері охорони здоров'я, в рамках якого має відбутися:

будівництво нової багатопрофільної лікарні на місці Клінічної лікарні швидкої медичної допомоги м. Львова;
побудова мережі лабораторій з використанням хабової моделі «hub-and-spoke model»;
будівництво Центру діагностичної візуалізації та/або розгалуженої мережі діагностичних відділень, які обслуговуватимуть ЛШМД та інші лікарні.

Світовий досвід

Успішними проєктами ДПП за кордоном стали:

· концесія порту «Тоамасіна» (Мадагаскар), яка дозволила підвищити рівень потужності обробки вантажів з 60 до 2500 тонн на добу, збільшити завантаження та розвантаження контейнерів до понад 30 одиниць за годину на одне судно, а також суттєво скоротити час на обробку і відправку контейнерів та кількість днів для митного оформлення;

· концесія порту «Котону» (республіка Бенін), у процесі реалізації якого було створено 450 нових робочих місць, збільшено пропускну спроможність порту та зменшено вартість транспортних витрат. Попередньо вважається, що загальна фіскальна вигода від реалізації проєкту становить 200‑300 млн доларів США;

· будівництво 125 км автодороги Руен-Аленсон (Франція), центральної частини траси КалеБайонн, яка поєднує Іспанію із Західною Європою і Великобританією. Концесійний договір на здійснення проекту укладено у 2005 році, строком на 62 роки. Бюджет проєкту становить 900 млн євро;

· будівництво залізничної лінії Перпінан-Фігейрос (Франція), що з'єднує залізничну систему Іспанії та Франції. Будівництво завершено у 2009 році. Концесійний договір укладено на 50 років. Бюджет проекту становить 1,1 млрд євро, з яких 10 % – приватний капітал, 50 % – уряди Іспанії та Франції, 40 % – позика.

Підсумки

Співпраця на умовах ДПП є взаємовигідною як для державного, так і для приватного партнера. Держава отримує такі необхідні для розвитку економіки інвестиції, а приватний партнер – підтримку з боку органів влади або місцевого самоврядування. При цьому, забезпечується баланс інтересів держави та приватного інвестора, в результаті чого можна досягти максимально взаємовигідного співробітництва для обох сторін.

Наявний досвід реалізації проєктів на умовах ДПП доводить, що залучення приватного капіталу до виконання важливих, але затратних інфраструктурних та соціальних проєктів, дозволяє досягти стрімкого розвитку та економічного зростання без значних капіталовкладень з боку держави, тоді як бюджетні кошти можуть бути використані більш раціонально на інші цілі.

Саме тому ДПП вважається ефективним механізмом залучення приватних інвестицій для здійснення результативного управління об'єктами державної та комунальної власності.


30 ГРУДНЯ/ 2021

Автор: Андрій Кавчук

КОНТАКТИ
+38 (097) 6727 032
office@akpartners.com.ua
місто Львів, вул. Шота Руставелі, 1
Close
Замовити дзвінок
Конфіденційність гарантовано!